Шановні колеги,
Асоціацією була пророблена досить значна робота по спробі вплинути на Закон «Про ринок електричної енергії», який вступає в силу з 1 січня 2019 року.
Предметно ми почали займатись цим питанням біля двох місяців тому назад.
Мабуть, треба було це робити раніше, але навряд чи щось змінилося б.
З метою вивчення особливостей застосування Правил роздрібного ринку електричної енергії та спробувати внести зміни до Закону нами було проведено ряд зустрічей на всіх рівнях. Було ініційовано кілька засідань профільного Комітету Верховної Ради, на яких були присутні представники НКРЕКП, НЕКу, Мінрегіону та багато інших фахівців. Комітетом ПЕК були подані зміни до Закону, в результаті чого до ПУП (постачальник універсальної послуги) були долучені бюджетні організації та споживачі з потужністю до 150 кВт. Наші пропозиції, на жаль, не були враховані в цих змінах. Енергетики «проштовхнули» ці зміни якимось чином через Податковий Кодекс.
Нардепами нашого Комітету був підготовлений законопроект №9406, в якому було запропоновано на півроку віднести наші підприємства до ПУП та запровадити автоматичне коригування тарифу. Законопроект революційний з точки зору торфоутворення. Він був включений в порядок денний сесії вчора, але , на жаль, до голосування справа не дійшла. У нардепів є більш важливі питання….
Додатково були організовані зустрічі з керівництвом Оптового ринку електроенергії, де нам стало відомо, що Мінпаливенерго подавався законопроект про Врегулювання розрахунків на ОРЕ (загальна заборгованість за спожиту електроенергію складає біля 30 млрд. гривень, з яких 6 млрд. гривень наші), але він не пройшов, ми просили наш Комітет також долучитись до його прийняття (в ньому передбачені певні механізми реструктуризації заборгованості . Подальша його доля не зрозуміла, чи будуть його штовхати енергетики після відміни схеми
Ротердам + невідомо. Як заявив представник НЕКу «ці борги вже десь розчинились», але від нас будуть вимагати погашення заборгованості якщо держава не допоможе). Хоча це буде зробити досить складно, заборгованість залишається на материнській компанії Обленерго і вона може її вимагати тільки через суд.
Була організована зустріч з членами НКРЕКП (О. Антонова, Е. Магльований) по обговоренню ситуації. Ми ще раз переконались, що енергетики себе захистили Законом та Правилами, і тут важко щось змінити. У нас була категорична вимога по включенню до тарифів змін складових собівартості та негайне прийняття тарифів на 2019 рік. З діалогу ми зрозуміли, що знову немає політичної волі на негайне прийняття тарифів. Все ж таки вдалося домогтись прийняття змін до Постанови 302 (Порядок формування тарифів), які були схвалені на засіданні комісії 18 грудня і зараз проводиться їх обговорення. Долучайтесь.
В середу нами була організована прес-конференція на Інтерфакс-Україна.
В другій половині грудня з’явились основні складові тарифу на електроенергію (вони відрізняються по областям і є на сайті НКРЕКП). В результаті аналізу складових став відомий тариф ПУП, ПОН(постачальник останньої надії), розподілу, тариф ОРЕ. Кілька прикладів розрахунку є в презентації. Тариф НЕКу навіть зменшився, про що вони вихвалялись на своєму сайті (але він входить в тариф ОРЕ). В результаті тариф ОРЕ виріс на 2%, ПУП складає 5,9 коп за кВт год, ПОН майже 50 коп за кВт год. Електроенергетики себе не обділили: тариф на розподіл зріс більше ніж на 200% і хоча як пояснили в НКРЕКП, це відбулося за рахунок зміни структури тарифу (в нього включені втрати електроенергії), але що ж це за втрати, якщо вони більші решти всіх витрат на розподіл? Тариф на розподіл складає від 30 до 90 коп за кВт, в залежності від регіону. Загалом тариф на ПУП зріс на 8%,
На ПОН майже на 30%. З практики комерційних пропозицій тариф комерційного постачальника за послуги складає від 5 коп за кВт год при повній передоплаті до 12 коп за кВт год при оплаті до 25 числа наступного місяця.
Вчора відбувся круглий стіл по обговоренню Закону «Про ринок електроенергії» в НКРЕКП. Був присутній весь склад НКРЕКП (за виключенням департаментів Е. Магльованого), чоловік 150 народу.
О. Кривенко та її помічники доповіли, що з великим напруженням їм вдалось напрацювати вчасно всі документи для запуску нового закону. Потрібно віддати належне, в основному це так і є. На сьогодні відсутні примірні внутрішні договори між ОРЕ та постачальниками електроенергії, але вони будуть до вихідних. Також на днях повинно з’явитись розпорядження Прем’єра по затвердженню ПОНа (Укрінтеренерго). Все зроблено «під ялинку», от тільки іншим учасникам ринку часу не залишилось.
Мені, як члену Громадської ради при НКРЕКП, вдалось задати кілька питань. Основне – це відсутність електропостачальних компаній на тендерах у наших підприємств, перехід практично всіх підприємств галузі на ПОН, та найголовніше – це тарифи на 2019 рік. Відповідь, звісно, була політична: це Ваші проблеми. А щодо тарифів вона спробувала викрутитись коригуванням в 2018 році, яке начебто врахувало все. На що я наголосив, що це зовсім не так, що касові розриви поставили підприємства на грань банкрутства, а відсутність коштів на оплату електроенергії в 2019 році взагалі їх зупинить.
Звучали питання про те, що «дочки» Обленерго прив’язують підприємства до себе, нав’язуючи в договорах подвійну оплату останнього місяця, якщо підприємство хоче змінити постачальника, при розподілі вимагають передоплату. НКРЕКП обіцяв розібратись, але якось невпевнено.
На моє прохання до О. Кривенко прискорити підписання постанов після їх прийняття, пообіцяла це зробити.
Це вже історія. Що робити далі?
Більшість підприємств попадають на ПОН і мабуть, будуть платити не повністю. Типовий договір ПОНу передбачає відключення, але мабуть, не відразу
(почитайте). Одразу, при відсутності електропостачальника, з 1 січня всі автоматично попадають на ПОН (або ПУП ) з подальшим заключенням договору. По договорах розподілу потрібно вести перемовини з Обленерго, потрібні Паспорти, ще купа документів, але це можна робити в процесі.
Деякі підприємства ризикують і без тендерів заключають угоди з «дочками» Обленерго на постачання. Тендерні процедури необхідно проводити, щоб як мінімум, вийти на переговорний процес після двох спроб.
Платити, мабуть, з часом доведеться. Тому головне- це тарифи.
Сьогодні на НКРЕКП 5 підприємств на встановленні тарифів після коригування та 8 на схваленні (які мають прибуток). Наступні терміново треба «пробити» – це підприємства , що взяли кредити, потім – решта.
Електроенергію включають на рівні ПУПа плюс інфляція 5% (ріст біля 12%).
Є ще невеликий шанс повернутись в січні до законопроекту №9406.
Будемо працювати.
О. Шкінь